En ple segle XXI, l’Església
Catòlica, amb el flamant nou Papa Francesc, veu com els temes socials
s’enfronten amb el seu cos dogmàtic i doctrinal, situant-se aquests com el
problema més gran a resoldre. Així doncs, quina és la posició sobre la igualtat
de gènere, fins i tot en el sacerdoci? Que en pensa l’Església sobre la
sexualitat i com actuen els seus representats? Estan aquestes actuacions
limitades per la religió o són només una interpretació conservadora de
l’Església Catòlica?
Els papes Pau VI, Joan Pau II i Benet
XVI, així com la totpoderosa Congregació per la doctrina de la fe, s’han
posicionat diverses vegades pel que fa al tema del sacerdoci femení, mostrant
sempre una posició uniforme, que Joan Pau II resumí així: “L'Església no té de
cap manera la facultat de conferir l’ordenació sacerdotal a les dones.”
La problemàtica
sobre l’ordenació de les dones pel sacerdoci és un dels temes més candents per
l’Església Catòlica, sense ni tan sols obrir-ne un debat teològic. Tanmateix,
davant de l’oposició de Roma, sorgeixen moltes veus que reclamen que s’acabi
amb aquesta segregació, que encara
continua vigent a l’Església amb l’única excusa del prejudici, emmascarat com a
quelcom teològic, basat en que, en teoria, les dones són éssers inferiors respecte
als homes, fonts de seducció i impures, pel fet de tenir la menstruació, per la
qual cosa no poden albergar el poder que conté i comporta el sacerdoci.
La versió oficial,
però, s’excusa en la voluntat de Crist i en la teologia sacramental, tals com
que Crist no cridà a cap dona entre els seus deixebles o que l’home és l’únic
capaç de representar el signe sacramental de l’eucaristia, atès que ha de figurar
la funció masculina de Crist. Tanmateix, cada cop són més aquells que reclamen
una modernització, al·ludint que la “tradició eclesiàstica” no és més que un
compendi de prejudicis arcaics, que s’haurien de superar per tal d’adaptar-se als nous temps.
No només aquest és
un tema problemàtic, l’ús dels mètodes anticonceptius i l’avortament també
desperta l’oposició de l’Església, ja que segons les seves interpretacions de
les escriptures, la unió de l’home i de la dona, dins
l’àmbit del matrimoni, s’ha de destinar només a la procreació; marginant també,
d’aquesta manera, tot el col·lectiu homosexual.
Des del punt de vista del Vaticà només
s’accepten les relacions homosexuals sempre i quan aquestes tinguin una
conducta d’abstinència. El fet de portar-les més enllà alteraria els drets de
les famílies i del matrimoni com a institució. En alguns casos, sector extrems
de l’Església, han arribat a considerar les relacions homosexuals una malaltia.
No obstant això, molts dels càrrecs de
l’Església s’han aprofitat de la seva posició i del seu poder dins d’aquesta i
han arribat a cometre delictes immorals, com és el cas de la pederàstia. Tot i
que hi ha pocs casos en mans de la justícia, perquè només alguns dels afectats
s’atreveixen a denunciar-ho, dins de l’Església es continuen donant aquests
abusos i són mínimes les veus interiors que s’alcen per aturar-los.
Podem trobar diferencies molt
importants en el que es referent a la sexualitat entre catolicisme i les
diferents branques protestants que nasqueren com a resposta de les crisis del
catolicisme. Una de les primeres diferències que hem tractat en aquest article,
és el fet que així com en el catolicisme la dona sols pot estar confinada en la
vida monacal sense esdevenir sacerdot, en l’Església anglicana això si que és possible.
De la mateixa manera en l’anglicanisme trobem una altra diferència important;
així com la majoria de dogmes protestants no existeix una figura com la del
Papa, en l’anglicana sí que apareix una figura que lidera aquesta Església, la
del rei d’Anglaterra, que actualment és Isabel II, és a dir, que una dona
exerceix el cap de l’Església. Un altre
fet important és el matrimoni sacerdotal, el qual no és permès en el dogma
catòlic, però si en els dogmes protestants, el mateix Martí Luter es casà amb
la monja Catalina von Bora. Tot i així caldria destacar que en el passat hi
hagué molts Papes casats i amb fills com és el cas d’Alexandre VI.
En conclusió, es podria dir que els
diferents dogmes protestants són bastant més progressistes en quant a la
sexualitat, com per exemple en l’ús d’anticonceptius. Així doncs caldria dir
que l’església catòlica és una entitat molt conservadora i repressiva en el
referent a la sexualitat humana.
Gran tema de debat!!, per omplir fulles i caps!!. No creieu que si les dones formessin part de la tota poderosa esglèsia la visió del mòn sería almenys diferent??. Però clar, com han de perdre a hores d'ara tot aquest control, sempre han tingut por de la dona (i ells estàn aquí perque una dona els ha parit), començant per María Magdalena, que aviat la van esborrar.... i després amb la Inquisició tota aquella que tingués uns coneixements més agosserats que l'èsglesia o simplement que destaqués per els seus pensaments qué li va passar, eh??....., i la dona Papa? en quants documents està?..... i podríem dir tantas coses al respecte..... Continueu.
ResponElimina¿Alguien se ha parado a pensar que el Papa es un ser HUMANO y no DIVINO, con todos los defectos y virtudes, al igual que el resto de las personas, y que ello da pie a que se cometan errores y aberraciones garrafales no justificables?. El reto de las diferentes religiones e iglesias es intentar predicar sin el respaldo de la divinidad y ser coherentes y convincentes con sus ideas; a dia de hoy no existe ninguna prueba de la existencia de seres supremos ni de santísimas trinidades: solo es cuestión de fe.
ResponElimina